Rozhodnutí společnosti Scania představit řadu nových, výkonných motorů V8 pro novou generaci nákladních vozidel, které uvedla loni, je velmi důležitým znakem doby.
Zvyšování hmotnosti souprav vozidel je přirozenou odpovědí na snahu o snižování množství CO2 a zvyšování efektivnosti dopravy v celé škále aplikací a odvětví. Upravují se zákony týkající se hmotnosti a délky souprav vozidel a současně se vše rychle rozvíjí, od silniční sítě po technologie používané v nákladních vozidlech, protože prioritu mají požadavky na snížení emisí na tunokilometr. Výkonný motor, například Scania V8, je jasnou volbou pro dopravce, kteří požadují nízkou spotřebu paliva, maximální produktivitu a udržitelnost ve všech oblastech.
„Výběr motoru Scania V8 spočívá především v tom, že uděláme logickou volbu a dokážeme se spolehnout na optimalizované náklady za životní cykly. A v tomto ohledu nebude zklamán žádný zákazník, který provozuje soupravy vozidel s hmotností více než 30 tun,“ říká Björn Fahlström, viceprezident pro management produktů společnosti Scania Trucks. „Vyšší úrovně produktivity lze přímo měřit a totéž platí pro nižší spotřebu paliva na tunokilometr. Ostatní výhody, například vyšší komfort pro řidiče, vyšší dostupnost a mimořádná hodnota při prodeji, se projeví časem.“
V Evropě se touto cestou vydali severské země s velkorysými právními předpisy upravujícími požadavky na délku a hmotnost. Vypracovali také rozsáhlé studie o tom, co nového soupravy vozidel znamenají pro hospodářství i snížení škodlivých skleníkových plynů.
Švédsko má dlouhou tradici, která umožňuje provoz delších a těžších vozidel bez zvláštního povolení
V roce 1972 země zavedla regulační rámec, který umožnil jízdu soupravám s délkou 24 metrů, zatímco dnes jsou povoleny soupravy s délkou 25,25 metru a hmotností 64 tun. V průběhu roku 2017 Švédsko zavede nové předpisy, které na některých cestách umožní jízdu soupravám s hmotností 74 tun. Situace je ještě příznivější v sousedním Finsku, kde už nyní lze provozovat soupravy vozidel s hmotností 76 tun, přičemž musí splňovat různé požadavky týkající se počtu náprav, typu silnice a poměru hmotnosti a výkonu vozidla.
„Domácím trhem společnosti Scania jsou severské země, takže máme velké zkušenosti s těžšími a delšími soupravami,“ říká Fahlström. „Pokud se podíváte na zbytek světa, roste potřeba silných, spolehlivých a energeticky úsporných motorů pro nákladní vozidla.“
Trendem v celé EU je zachovat základní předpisy, které zohledňují návěsové soupravy s délkou 16,5 metru a hmotností 40 tun. Diskuse o uvolnění nařízení jsou však v plném proudu a je jasné, že tvůrci nařízení v jiných částech světa vidí potenciál, který představuje moderní technologie pro dosažení přínosů, jako například snížení vlivu na životní prostředí a úspornější doprava.
„Nová generace motorů V8 od společnosti Scania je zpočátku dostupná pouze v konfiguraci Euro 6, ale postupně uvedeme více typů pro různé emisní normy,“ říká Fahlström.
Zkušenosti z množství sektorů ukázaly, že existují jasné pozitivní účinky spojené s používáním větších souprav, přitom nevýhody jsou minimální, ovšem za předpokladu přiměřeného regulačního rámce. Mezi získané poznatky patří skutečnost, že vyšší hmotnosti kombinovaných vozidel mají jen omezenou hodnotu, pokud zároveň není povoleno déle vozidlo, a naopak.
Jedním z příkladů je dopravní Scania Transport Laboratory
– která již dlouhodobě přepravuje zboží do a ze švédské továrny prostřednictvím 31,5-metrových vozidel (tahač V8 se dvěma kompletními přívěsy s celkovým počtem 10 náprav), přičemž výsledky jsou mimořádně pozitivní. Spotřeba paliva klesla o ekvivalent 30 procent, což je ohromný výsledek, který by bylo obtížné dosáhnout pomocí jiných metod.
Společnost Scania rovněž spolupracovala na mnoha zkouškách v severských zemích, při kterých se testovali delší a těžší soupravy, často související s lesním průmyslem. Výsledky hovoří jasně: spotřeba paliva na tunokilometrem výrazně klesla, aniž se zaznamenaly jakékoliv přímé nevýhody v podobě opotřebení cesty nebo snížení bezpečnosti.
Se zavedením motoru DC16 650, který do řady V8 přináší novou úroveň výkonu, mnozí zákazníci převážející těžké náklady pravděpodobně získají nový oblíbený model. Motor vyvíjí točivý moment 3 300 Nm již od 950 min-1 bez omezení na jakémkoli převodovém stupni.
Díky tomu je možné použít dlouhý stálý převod a využít točivý moment na snížení otáček, a tím i spotřeby paliva. V minulém roce představila společnost Scania nový, mimořádně dlouhý stálý převod s poměrem 2,35: 1, který dokonale spolupracuje s motory V8 s vysokým točivým momentem, které se používají pro dálkovou přepravu.
Samozřejmě, těžké soupravy vozidel nejsou pro zákazníky jedinou výhodou
I zákazníci, realizující konvenční přepravy na širším evropském trhu, mají dobrý důvod zvážit motor Scania V8. První generaci motoru V8 s tehdy neuvěřitelným výkonem 350 koňských sil představila Scania v roce 1969. Od té doby si společnost vybudovala solidní reputaci pro vynikající provozní bezpečnost a robustnost. Tyto charakteristiky se odrážejí ve vysokých kilometrových nájezdech a nejvyšších hodnotách ojetých vozidel.
Například zákazníci, kteří si koupí nový motor 520 (DC16 116) vybavený vyspělou technologií ve formě vačkového hřídele Miller, získají zároveň vlastnosti, které jsou jen zřídka dostupné.
„Je to skutečně neobvyklé, pokud řídíte 40-tunovou soupravu a ovládáte motor s točivým momentem 2 700 Nm, který bez námahy udržuje vysokou a rovnoměrnou cestovní rychlost, i ve stoupáních, a současně má spotřebu paliva na úrovni nebo dokonce pod úrovní, kterou dosahují jiní výrobci s motory o výkonu 450 k,“ říká Fahlström.
„Přidejte k tomu skutečnost, že vaše vozidlo má neutuchající srdce, že řidiči považují vozidla za zaměstnaneckou výhodu, a že s velkou pravděpodobností získáte značnou částku, když se rozhodnete s tahačem rozloučit. Takže je zřejmé, proč motory Scania V8 získaly status legendy. „
Motory Scania V8 jsou již celá desetiletí logickou volbou do náročných jízdních podmínek
Současně nelze ignorovat skutečnost, že se zákazníkům líbí i z jiných důvodů: kvůli zvuku, výkonu a pocitu, který má řidič za volantem. Nebo, jak to říká Björn Fahlström, když připouští, že roli hrají logika i emoce:
„Ve společnosti Scania jsme posedlí zvyšováním zisku zákazníků díky nabízeným řešením. Každý rozhovor se zákazníkem je proces, který společně začínáme ujasněním si jedinečných podmínek aplikace a následně analyzujeme, jak by zákazník mohl pomocí našich produktů a služeb dosáhnout co nejlepší celkovou provozní hospodárnost. Když zohledníme všechny parametry, součástí optimálního řešení pro náročnější situace je často Scania V8 – přičemž přináší i prestiž a pocit výjimečnosti.“
/Tisková zpráva, Viktor Tamayo, PR and Communication Coordinator. ’Scania Czech Republic s.r.o.‘ je dceřinou společností švédské firmy ‘Scania CV AB’. /