V areálu kopřivnické Tatry otevřena první nová zbrojovka v ČR od roku 1993

 

TATRA

Dnes, v úterý 31. 5. 2016, proběhlo za účasti předsedy vlády ČR, ministra obrany ČR, hejtmana Moravskoslezského kraje a dalších významných hostů slavnostní otevření podniku TATRA DEFENCE VEHICLE zaměřeného na novovýrobu, modernizace a servis speciální pozemní techniky. Česká republika tím získává strategickou schopnost soběstačné výroby moderních speciálních vozidel. Zároveň se jedná o první nově vybudovaný výrobní podnik obranného průmyslu v ČR od roku 1993.

Symbolickou pásku v bráně TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) přestřihli společně předseda vlády Bohuslav Sobotka, ministr obrany Martin Stropnický, hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák a spolumajitelé automobilky TATRA TRUCKS, čeští podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. „Jedná se o strategickou výrobní kapacitu, která v čase míru bude orientována na export, ale v krizové situaci může plně sloužit potřebám ozbrojených sil ČR,“ uvádí předseda vlády Bohuslav Sobotka.

Česká republika od svého vzniku v roce 1993 postrádala podnik, který by se zabýval výrobou moderních kolových a pásových obrněných vozidel. Historicky se jednalo o důsledek přesunu tradiční produkce tanků a jiných obrněnců z plzeňské Škodovky a vysočanské ČKD na Slovensko. Posledním v Česku vyráběným tankem byl LT vz. 38 zavedený do výzbroje krátce před 2. světovou válkou. „Vzhledem k aktuální bezpečnostní situaci musíme podporovat domácí obranný průmysl. Výrobní schopnosti na vlastním území mají pro stát strategický význam,“ uvádí ministr obrany Martin Stropnický. „Speciální vozidla nepostrádají význam ani pro vnitřní bezpečnost státu při nevojenských ohroženích, jako jsou průmyslové havárie či povodně,“ dodává ministr vnitra Milan Chovanec.

TDV má několik programů: produkci nových kolových i pásových vozidel na moderních podvozcích včetně jejich servisu a životního cyklu, jejich generální opravy a modernizace a také výrobu a úpravy obrněných kabin pro střední nákladní automobil Tatra T810. V rámci podniku funguje i servisní středisko pro vojenská vozidla LR Defender. V současnosti v podniku pracuje přes 60 lidí, v cílovém stavu jich bude 200. „Otevření TDV potvrzuje význam Moravskoslezského kraje jako průmyslového regionu významného nejen v českém, ale i v mezinárodním měřítku,“ sdělil hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák.

Spolumajitel kopřivnické automobilky TATRA TRUCKS Jaroslav Strnad uvedl: „Tento podnik můžeme otevřít také díky strategické spolupráci s koncernem General Dynamics European Land Systems a dalšími zahraničními partnery z vyspělých demokratických států. TDV disponuje všemi nástroji i know-how k výrobě kolových obrněných transportérů Pandur, jako subdodavatel pro automobilku Tatra může fungovat u projektu obrněnců TITUS a v budoucnu v něm může naběhnout i výroba pásových vozidel.“

Slavnostního otevření se účastnil i prezident koncernu General Dynamics European Land Systems (GDELS) Alfonso J. Ramonet, který uvedl: „Otevření nového výrobního podniku zaměřeného na pozemní speciální techniku je výjimečnou událostí v celoevropském měřítku. CZECHOSLOVAK GROUP pro nás představuje důvěryhodného a strategického partnera, se kterým chceme dlouhodobě rozvíjet výrobní i obchodní spolupráci na řadě exportních teritorií.“

Stejně jako jiné výrobní podniky českého obranného průmyslu, i TDV bude většinu produkce vyvážet do zahraničí na základě licencí Ministerstva průmyslu a obchodu vydávaných po souhlasu ministerstev zahraničí, vnitra a obrany.

Společnost TATRA DEFENCE VEHICLE (TDV) je z hlediska českého obranného průmyslu významná nejen svým zaměřením, ale i faktem, že jde za posledních 25 let o prvním zcela nový podnik tradičního obranného průmyslu, který v České republice vznikl. A nejen to, jde vlastně o první zcela nové kapacity na výrobu pozemní vojenské techniky v Česku od konce druhé světové války. V době komunistického režimu vláda nechala naprostou většinu těžké zbrojní výroby převézt na Slovensko. Právě tam vznikaly tanky i obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty a další technika. V českých zemích probíhal pouze vývoj nebo se výroba uskutečňovala ve volných kapacitách tradičních firem, jejichž hlavní produkce měla ale civilní charakter. Takto můžeme jmenovat například výrobu samohybných protiletadlových kompletů PLDvK 53/59 v 50. a 60. letech v pražské Pragovce nebo obrněných transportérů OT-64 v letňanské Avii v 60. letech. Pozemní technika se vyvíjela a v omezeném množství vyráběla během 50. let i v brněnské Zbrojovce. Česká republika tak po rozdělení Československa v roce 1993 postrádala podnik, který by se zabýval výrobou moderních kolových a pásových obrněných vozidel.

Podpora CzechInvestu

Společnost TATRA DEFENCE VEHICLE, která vznikla takřka na zelené louce, je podnik, který se zabývá vývojem a výrobou nových moderních speciálních pozemních vozidel na kolových i pásových podvozcích. Vedle výroby speciální vojenských vozidel provádí i jejich opravy a do budoucna nejsou vyloučeny ani zakázky na speciální techniku pro civilní sektor, například hasiče nebo záchranáře či policii atd. Firma působí ve dvou kompletně zrekonstruovaných halách o celkové ploše 15 000 m2 v blízkosti výrobního areálu TATRA TRUCKS. K dispozici má vlastní vývojové a konstrukční oddělení i technologické zázemí, které se bude stále rozšiřovat, například o novou moderní lakovnu. Význam projektu TATRA DEFENCE VEHICLE podtrhuje i spolupráce agentury CzechInvest, s jejíž podporou se postupně realizuje investice ve výši 192 mil. Kč. Z hlediska objemu se jedná o nejvýznamnější projekt CzechInvestu v Moravskoslezském kraji za rok 2015.

Pandur, ASCOD a TITUS

Společnost TATRA DEFENCE VEHICLE se bude orientovat na novovýrobu a nové vývojové projekty. Vedle ní v holdingu působí podnik EXCALIBUR ARMY, jehož specializací jsou modernizace, servis a údržba starší techniky (především z výzbroje bývalé Varšavské smlouvy), která se ve velkém počtu používá v mnoha světových oblastech, včetně Evropy. Oba podniky se tak budou v rámci holdingu vhodně doplňovat. TATRA DEFENCE VEHICLE se aktuálně zabývá výrobou kolových obrněných vozidel Pandur II 8×8 CZ a vývojem jeho nových variant. Vedle toho společnost nyní provádí výrobu a úpravy obrněných kabin pro střední nákladní automobily Tatra T810 a zajišťuje pro zákazníky generální opravy tanků T-72. Funguje také jako servisní středisko pro speciální vozidla na podvozcích Land Rover. Do budoucna je v TATRA DEFENCE VEHICLE možná také výroba pásových obrněných vozidel rodiny ASCOD, společnost může fungovat i jako subdodavatel společnosti TATRA TRUCKS při výrobě obrněných vozidel TITUS.

Partnerství s General Dynamics

Nový podnik TATRA DEFENCE VEHICLE byl otevřen i díky strategické spolupráci s koncernem General Dynamics European Land Systems a dalšími zahraničními partnery z vyspělých demokratických států. V lednu 2015 uzavřel holding CZECHOSLOVAK GROUP s General Dynamics European Land Systems strategické partnerství, které mu přineslo know-how pro výrobu moderních kolových a pásových obrněných vozidel. Bylo to v souhře se strategií změnit orientaci holdingu z oprav a modernizací starší techniky ze zemí bývalého východního bloku na novovýrobu vozidel postavených na západních technologiích, resp. technologií vyspělých demokratických států, jako jsou USA, Francie nebo Německo. Díky této spolupráci získala CZECHOSLOVAK GROUP exkluzivitu na propagaci, prodej a údržbu obrněných vozidel PANDUR II 8×8 v České republice a dalších vybraných trzích ve východní Evropě a Asii, která platí až do roku 2039

/Tisková zpráva 31.5.2016, tiskový servis TATRA TRUCKS a. s., Andrej Čírtek, tiskový mluvčí, Areál Tatry 1450/1, 742 21 Kopřivnice, Česká republika, tel.: +420 225 113 361, web: tatra.cz/